En aquesta sessió hem gaudit de la ponència "La otra educación zapatista" realitzada per Mayra Silva i Miguel Escobar, dos persones molt involucrades i amb molta informació sobre el tema, els dos són mexicans, estudien en la universitat del país i traten de seguir aquesta forma d'educació.
Aixi doncs, ens han explicat les bases teòriques en les que es fonamenta aquesta forma d'educació; el zapatismo, autors com Freire i la perdagogía eròtica entre d'altres.
Ens han explicat també com s'organitzen en les comunitats, amb el treball col.lectiu, les caracoles i assemblees obertes, la posició igualitària de la dona, el seu sistema sanitari...
Comunitat Zapatista
Pel que fa a la història del moviment zapatista cal comentar que a l'acabar la guerra del 1994, el poble sublevat s'amagà a les muntanyes decidint abandonar així la lluita armada i canviant-la per allunyar-se del sistema que no els agradava en lloc de lluitar contra ell, ja que clarament era molt més poderós.
Ens van mostrar documentals fets pels propis zapatistas que mostraven la seua forma de vida per que entenguerem millor el que en estàven explicant i la veritat és que va ser de ajuda no tindre que imaginar tota l'estona com són i veure que es real allò que ens estàn contant.
El més impactant des del meu punt de vista va ser poder escoltar a Mayra explicant la seua experiència personal amb el poble zapatista, amb la qual vam entendre molt més el tipus de comunitat que s'havia format i el tipus de societat en la que s'havien convertit aquelles persones que passaren a viure en un ambient totalment comunitari i sense l'autoritarisme de l'Estat ni el capitalisme imperant.
Van parlar també d'un projecte educatiu de la Universitat de Mèxic que es diu "Pronunciar el mundo", un projecte que relaciona la imatge i la paraula i reflexiona sobre temes tractats per Freire com autoritat i llibertat, eduació emancipadora, eduació bancària, somni i utopia. Un projecte molt interessant i amb molta base teòrica interessant que es recolça en l'educació zapatista.
Aquest projecte consta d'un treball per part de l'estudiantat molt autònom i en el que cal consens, a partir d'uns continguts teòrics els alumnes elegeixen dos projectes per dur a terme durant el curs, fet que fa que els alumnes puguen relacionar teoria i pràxis.
Per finalitzar, he de dir que el fet de que existisquen moviments com aquests fa que pensar, i el fet de que funcionen i es desenvolupen en el temps significa que són possibles i potser des del meu punt de vista ens hem allunyat massa de l'escència de la vida, de les nostres arrels i del que som en realitat, som èssers socials que sempre han viscut en col.lectivitat, que sumem entre tots i la societat individualista i consumista en la que vivim fa que siguem molt competitius i oblidem aquestes coses sent el més important l'èxit personal i l'acumulació de coses materials per ser feliç.
I pel que fa a l'educació, és simplement un reflex de la societat en la que vivim, aquesta es troba a la seua disposició i com a tal la seua funció en les societats capitalistes es perpetuar el sistema i intentar que no hi hagen pensaments crítics o que aquests no es puguen manifestar.
És per tant un fet important l'existència de escoles lliures que no funcionen d'aquesta manera i que no contribueixen a que aquest sistema es perpetue en el temps, que respeten la diversitat, la natura, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario